21 Ekim 2008 Salı

SINAV KAYGISININ BELİRTİLERİ

Zihinsel Belirtileri
Zihinsel belirtiler, daha çok sınav kaygısını tetikleyen düşüncelerden oluşmaktadır.
Bu düşünceler “yapamayacağım, başaramayacağım, arkadaşlarıma ve öğretmenlerime rezil
olacağım, vb.” gibi felaket ve her şeyin sonu yorumları nedeniyle, panik olma, ders
çalışmada dikkatini toplayamama, uzun süreli konsantrasyon sağlayamama, uykusuzluk,
unutkanlık, bilgileri organize etmede zorluk, konuları hatırlamada zorluk, sabırsızlık
yaşanır.
Fizyolojik Belirtileri
Uykusuzluk, çarpıntı, kabus görme, korku, terleme, mide bulantısı, kusma, ağız
kuruluğu, terleme ya da titreme, ateş basması, baş ağrısı ya da dönmesi, yüz kızarması,
göğüste sıkışma, nefes alıp vermenin hızlanması, sürekli idrara çıkma ihtiyacı duyma,
ellerin terlemesi…
Duygusal Belirtileri
Gerginlik, sinirlilik, öfke, karamsarlık, korku (bildiklerini unutma korkusu), endişe
(sürenin yetmeyeceğine ve olumsuz düşüncelerden kaynaklı), panik, kendine güvenin
azalması, mutsuzluk, isteksizlik,boşverme….
Bu belirtiler sadece OKS ya da SBS gibi uzun süreli hazırlık sürecinden geçilerek
girilen sınavlara hazırlanırken görülen belirtiler değil; tüm sınavlar için sınav günü
yaklaştıkça, sınav günü ve sınav anında da genelde yoğunlaşarak hissedilen duygular
olduğu yapılan araştırmalarla desteklenmektedir. Öğrenciler sınav öncesi sınava bir türlü
başlayamadıklarını, okurken soruları anlamada güçlük çektiklerini; ancak sınavın sonlarına
doğru bu duyguların azaldığını sıklıkla ifade ederler.
Sonuçta hemen hemen hepimiz sınavlardan önce ve sınav sırasında gerginlik ve
heyecan hissedebiliriz. Bu aslında motive edici ve çalışmak için uyarıcı olabilir. Ancak
aşırı yoğunlaştığı zaman yukarıda söz edilen belirtiler görülür ve bu belirtilerde olumsuz
sonuçlar yaratabilir. Bu yüksek kaygı dikkatin bölünmesine yol açar ve başarısız olunacağı
inancını tetikler.
Sınav başarısının düşmesinde endişenin etkisinin yoğun duygulanıma oranla daha fazla
olduğu bilinmektedir. Endişenin yol açtığı olumsuz düşünceler, öğrencinin sınava
odaklanmasını sağlayan zihinsel enerjinin hedefinden uzaklaşarak, dağılmasına yol açabilir
ve öğrencinin performansı var olan potansiyelinin çok altında kalır.

Hiç yorum yok: